Sitter och skissar på en ”kom ihåg”-lapp som vi ska ha med oss när vi träffar Lukas nya fröken imorgon. Det är alltså saker som vi ska komma ihåg att prata om.

Så här långt har vi kommit just nu:

Att ta upp med fröken.

Lukas är bra på:

Skolämnen. Matte, engelska. Faktakunskap.

Stavar och läser bra. Både på svenska och engelska.

Följa regler. Ex. Inte gå utanför skolgränsen.

Svårigheter:

Skriva fint (underlätta med dator?)

Bild/Rita/Måla. Tycker det är tråkigt

Gymnastik – Behöver framförallt assistans i omklädningsrummet, men tycker generellt att gymnastik är tråkigt. Framförallt fotboll och liknande (lagsport? Han förstår inte samspelet.)

Mat – ogillar kladdig mat ex. Sås, gratäng m.m. Har även svårt att ”komma ihåg” att äta. Behöver mycket påminnelser.

Förslag att vi har matschema och kan skicka med Lukas ”reservmat” på dagar vi tror att han inte kommer äta skolmaten. (Lukas behöver inte veta att det finns reservmat) Skulle detta fungera? (utan mat blir Lukas ännu mer tom på energi och fungerar sämre.)

Toalettbesök. Behöver påminnelser – torka sig, spola, tvätta händer. (använder ni bilder här?)

Tolkar skämt, skoj med mera som elakheter. Blir arg när någon bryter regler eller inte gör som han vill.

Skolan går oftast bra, det svåra är fritids. Hur får vi detta att fungera bra?

Engelska skolan tycker det fungerar bra – men Lukas är helt slut när han kommer hem.

Kan han få ”egen tid” på fritids?

Får man ha Nintendo DS för avkoppling?

Läxor har varit svårt eftersom Lukas varit väldigt trött när han kommit hem.

Cereb erbjuder återgivning – intressant?

Categories: Blogg