Idag kändes det riktigt bra att träffa Lukas nya fröknar. Eva och Barbro, som har arbetat med autistiska barn i 15 år. Dom vet verkligen vad dom pratar om och dom verkar ärliga, intresserade, engagerade och jättebra!

Vi gick igenom våra punkter och dom hade bra svar/respons på allt.

Skriva fint – Vi avvaktar och ser hur det går. Kanske har det ställts för höga krav? Vid behov får Lukas använda en AlphaSmart. (Ett bärbart, robust tangentbord med redigeringsfönster.
Lagrade texter överförs till en dator.)

Gymnastik – Dom blir 12 barn på gymnastiken och 3 lärare + gymnastiklärare. Ingen fotboll. Gymnastiken är anpassad för dessa barn (ex. mjuka bollar då många av dessa barn har svårt för beröring). Barnen delas upp i 3 omklädningsrum för att det ska vara så lugnt som möjligt. Alltid minst 1 lärare i varje omklädningsrum. Dom lovade mig att Lukas kommer att vara duschad och ha alla sina saker med sig hem efter gymnastiken. 😀 *lycklig mamma*

Mat – Lukas får anpassad kost. Vi ska fylla i en lapp där vi skriver att han inte äter blandad mat, kladdig mat (ex. gratäng) eller sås. Då fixar dom detta. Han får även ha med sig mellanmål.
Märker vi att ytterligare anpassningar behöver göras så ordnar man med detta. Dom höll med mig om att det är av yttersta vikt att Lukas får mat han faktiskt äter, då han behöver den energin för att orka med dagen (det gör alla barn, men autistiska barn behöver det lite extra). Vi pratade även om att Lukas inte har hungerskänslor på det sätt som är normalt. Han behöver därför schemalagd tid för mellanmål. Dom skulle ordna detta och även se till att frukt-bilden blir frukt/smörgås-bild.

Toalettbesök – Dom ska sätta upp bilder åt Lukas och vid behov gör man ett individuellt schema för Lukas som han kan använda vid toalettbesök. Vi pratade om att han har svårt med vatten och hygien. Att man behöver uppmuntra ordentligt för att han ska tvätta sig. (Annars drar han fingrarna snabbt genom vattnet = blir inte ren.)

Skämt – Detta är ju ganska standard för alla dessa barn och det är inget problem i denna klass då alla har ungefär samma inställning till detta. Man respekterar regler.

Fritids – Fritids är väldigt lungt och bra personal. ”Våra” barn har en egen assistent med sig. Man kommer att diskutera om Lukas får ha sitt Nintendo DS och fröknarna föreslår att han kan få gå till klassrummet och sitta där vid behov.Vi pratade även om sommaren och att assistent måste finnas även då. Dom ska ta upp detta med rektorn.

Läxor – Dom får läxor, men på en väldigt låg nivå och för att barnen VILL det. Läxor ska vara skoj! Vill inte Lukas ha läxor så behöver han inte det. Läxor ska också vara tydliga och barnet ska veta på punkt och pricka vad/hur han ska göra hemma.

Vi pratade mycket om att ge Lukas tid att landa. Att låta honom anpassa sig och få känna att skolan är KUL!

Det blev lite tårar från mig och jag känner mig enormt lättad. Jag ser en ljusning – kanske blir det lite bättre snart? Tänk om jag kunde få en glad kille igen.

School prepares you for the real world, but I want the fake world.

Categories: Blogg